«Openartschools» για μια τέχνη και Σχολές δίχως ημερομηνία λήξης

«Openartschools» για μια τέχνη και Σχολές δίχως ημερομηνία λήξης

Της Νικολέτας Βρέκα

Τους τελευταίους πέντε μήνες, λόγω των μέτρων που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας, τα μαθήματα των καλλιτεχνικών σχολών πραγματοποιούνται μονάχα μέσω τηλεκπαίδευσης. Η φύση του αντικειμένου των σπουδών αυτών προϋποθέτει τη φυσική παρουσία, τη συνύπαρξη, την κίνηση. Προκύπτει, λοιπόν, πως το καθεστώς τηλε-διδασκαλίας γενικά, πόσο μάλλον σε βάθος χρόνου πέντε μηνών, οδηγεί τα μαθήματα τελικά στο να χάσουν το νόημά τους. Αν συνυπολογίσουμε και τους μήνες της τηλε-εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια του προηγούμενου lockdown, τότε μιλάμε πια για μια αδιαμφισβήτητη υποβάθμιση.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στις 27/3 αλλά και την απελπιστική κατάσταση στον πολιτιστικό χώρο που βρίσκεται στον «πάγο» πολύ καιρό τώρα, το Real Politik μίλησε με κάποιους φοιτητές της Δραματικής του Ωδείου Αθηνών οι οποίοι σχολιάζουν σχετικά: «Σίγουρα, η Παγκόσμια Ημέρα θεάτρου αυτή τη χρονιά ήταν διαφορετική, τόσο για τους καλλιτέχνες όσο για τους σπουδαστές και εννοείται για το θεατρικό κοινό. Η αίσθηση που μάς άφησε αυτή η μέρα, φέτος, σίγουρα δεν ήταν γιορτινή· ίσα-ίσα, θα μπορούσε να πει κανείς πως εν μέρει ενίσχυσε την αίσθηση της απώλειας που βιώνουμε εδώ και ένα χρόνο!»

"Το Θέατρο γεννιέται από την ανάγκη και γεννά την ανάγκη. Αποτελεί μια συνύπαρξη κοινωνική, γόνιμη και λυτρωτική"

Οι άνθρωποι, και όχι απλώς αριθμοί, των καλλιτεχνικών σχολών υπερασπίζονται το Θέατρο και εκφράζουν την ανάγκη όλων μας να υπάρχει στη ζωή μας· οι φοιτητές τονίζουν πως «το Θέατρο γεννιέται από την ανάγκη και γεννά την ανάγκη. Αποτελεί μια συνύπαρξη κοινωνική, γόνιμη και λυτρωτική. Γι’ αυτό και το αποζητούμε και θα το αποζητούμε πάντα, πόσο μάλλον σε μια τόσο απάνθρωπη συνθήκη. Η Παγκόσμια ημέρα Θεάτρου, φέτος, λοιπόν, ας είναι μια προτροπή για την υπεράσπισή του, για άμεση επιστροφή σε αυτό».

Οι φοιτητές των καλλιτεχνικών σχολών δεν μένουν αμέτοχοι –όσο και αν θα ήθελαν ίσως κάποιοι- και «συσπειρώνονται» μέσα από το «κίνημα» του openartschools. Το openartschools έχει ως στόχο την προώθηση των κοινών τους διεκδικήσεων, που αφορούν στη διάσωση των «ακρωτηριασμένων» σπουδών τους, που έχουν αλλοτριωθεί μέσα στην πανδημική συνθήκη. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, τους τελευταίους μήνες, έχει πραγματοποιηθεί πληθώρα δράσεων, με στόχο το ΥΠΠΟΑ στο οποίο έχουν σταλεί και οι σχετικές επιστολές γνωστοποίησης των αναγκών τους, να τους ακούσει,να νοιαστεί και να πράξει. Έχοντας πλήρη επίγνωση και συνειδητοποίηση των ειδικών συνθηκών της πανδημίας, υπογραμμίζουν πως δε διεκδικούν μία κάποια προνομιακή μεταχείριση, αλλά προτείνουν ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο, αποσκοπώντας στο άνοιγμα του δεύτερου σπιτιού τους, αυτό των σχολών.

Διεκδικώντας, επίσης, μία συγκεκριμένη απάντηση και την αυτονόητη μέριμνα από το Υπουργείο στο οποίο υπάγονται, έχουν προβεί σε συλλογική/μαζική Αποχή από τις 15/03/2021 εννέα δραματικές σχολές, με σκοπό να ενταθεί η προσπάθεια επικοινωνίας των προβλημάτων αλλά και των αναγκών τους.

Μάλιστα, από τη Δευτέρα 22/03/2021, άλλες δύο δραματικές σχολές καθώς και δύο σχολές χορού έχουν προχωρήσει κι αυτές σε συλλογική/μαζική Αποχή προς διεκδίκηση των κοινών τους αιτημάτων.

Σχολές που συμμετέχουν στη συλλογική αποχή:

Ανώτερη Δραματική Σχολή Αρχή Νέλλης Καρρά

Ανώτερη Δραματική σχολή ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας

Ανώτερη Δραματική Σχολή “δήλος’’ - Δήμητρα Χατούπη

Ανώτερη Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου

Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Δήμου Αγίας Βαρβάρας- Ιάκωβος Καμπανέλλης

Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Ανώτερη Δραματική σχολή του Νέου Ελληνικού Θεάτρου - Γιώργου Αρμένη

Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης- Νότος

Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Ωδείου Αθηνών

Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού «Ραλλού Μάνου»

Ανώτερη Δραματική Σχολή «Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν» (σώμα σπουδαστ@)

Ανώτερη Δραματική Σχολή «Τράγκα» (Α και Β έτος)

Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού «Αριστέα Λίτου»

Οι φοιτητές, παρακάτω, γνωστοποιούν τα αιτήματα της Συλλογικής Αποχής:

1.     Την παραχώρηση κατάλληλων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα, ανοιχτών και κλειστών δημόσιων χώρων και την αδειοδότηση χρήσης ιδιωτικών ανοιχτών και κλειστών χώρων, υπό την εποπτεία του ΥΠΠΟΑ και με τη συγκατάθεση του εκάστοτε ιδιωτικού φορέα/ιδιοκτήτη, για τις σχολές των οποίων οι εγκαταστάσεις δεν πληρούν τις πρόσφατες υγειονομικές προδιαγραφές, με σκοπό την ασφαλή διεξαγωγή προβών και μαθημάτων

2.     Την παροχή ειδικής βεβαίωσης άδειας μετακίνησης, με σκοπό τη δια ζώσης διεξαγωγή μαθημάτων και προβών, σε σπουδάστριες/-στές όλων των ετών και καθηγήτριες/-ές.

3.     Το σχεδιασμό ενός σαφούς χρονικού πλάνου που να επιτρέπει, με βάση τις ανάγκες της κάθε σχολής και σε συνεννόηση με τους σπουδαστές, την αναπλήρωση όσων μηνών/διδακτικών ωρών χάθηκαν την περίοδο του lockdown, την παράταση του ακαδημαϊκού έτους, με την κατ’ εξαίρεση του άρθρου 5 του υπ' αριθμόν 370/1983 - ΦΕΚ 130/Α/22-9-1983 Προεδρικού Διατάγματος για τον Κανονισμό Οργάνωσης και Λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης (Τμήμα Υποκριτικής), δυνατότητα αξιοποίησης μηνών και εντός του νέου διδακτικού έτους, καθώς και τη δυνατότητα επανάληψης του έτους

4.     Την καταβολή του αρχικά συμφωνηθέντος ποσού κατά το χρόνο παράτασης του έτους από τους σπουδαστές και τη χρηματοδότηση της παράτασης από το ΥΠΠΟΑ. Να μην επιβαρυνθούν οι σπουδάστριες/-στες με επιπλέον δίδακτρα πέραν των συμφωνηθέντων

5.     Τη δημιουργία σαφούς σχεδιασμού διεξαγωγής των διπλωματικών εξετάσεων των τελειόφοιτων σπουδαστριών/-στών καθώς και των προαγωγικών εξετάσεων των υπόλοιπων ετών

6.     Την ισότιμη οικονομική ενίσχυση των σπουδαστριών/-στών με εκείνη των φοιτητριών/-ών των ΑΕΙ και ιδιαίτερα εκείνων που δεν σπουδάζουν στον τόπο μόνιμης κατοικίας τους

7.     Την οικονομική ενίσχυση των σχολών μας, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους και να εξασφαλιστούν οι πληρωμές του έμψυχου δυναμικού τους

Τέλος, ακολουθούν εικόνες των δράσεων με έντονο καλλιτεχνικό «άρωμα» αλλά και δυνατά κοινωνικοπολιτικά μηνύματα, ως μια ηχηρή απάντηση των καλλιτεχνών και σπουδαστριών/-στών των καλλιτεχνικών σχολών στο σκληρό πρόσωπο του υπουργείου Πολιτισμού. Μέσα από τις φωτογραφίες και τις δράσεις αυτές οι καλλιτέχνες αφηγούνται την ιστορία τους. Μη κλείσεις τα μάτια και τα αυτιά σου σε αυτήν!

More in Πολιτισμός
Comments
«Openartschools» για μια τέχνη και Σχολές δίχως ημερομηνία λήξης

«Openartschools» για μια τέχνη και Σχολές δίχως ημερομηνία λήξης

Της Νικολέτας Βρέκα

Τους τελευταίους πέντε μήνες, λόγω των μέτρων που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας, τα μαθήματα των καλλιτεχνικών σχολών πραγματοποιούνται μονάχα μέσω τηλεκπαίδευσης. Η φύση του αντικειμένου των σπουδών αυτών προϋποθέτει τη φυσική παρουσία, τη συνύπαρξη, την κίνηση. Προκύπτει, λοιπόν, πως το καθεστώς τηλε-διδασκαλίας γενικά, πόσο μάλλον σε βάθος χρόνου πέντε μηνών, οδηγεί τα μαθήματα τελικά στο να χάσουν το νόημά τους. Αν συνυπολογίσουμε και τους μήνες της τηλε-εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια του προηγούμενου lockdown, τότε μιλάμε πια για μια αδιαμφισβήτητη υποβάθμιση.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στις 27/3 αλλά και την απελπιστική κατάσταση στον πολιτιστικό χώρο που βρίσκεται στον «πάγο» πολύ καιρό τώρα, το Real Politik μίλησε με κάποιους φοιτητές της Δραματικής του Ωδείου Αθηνών οι οποίοι σχολιάζουν σχετικά: «Σίγουρα, η Παγκόσμια Ημέρα θεάτρου αυτή τη χρονιά ήταν διαφορετική, τόσο για τους καλλιτέχνες όσο για τους σπουδαστές και εννοείται για το θεατρικό κοινό. Η αίσθηση που μάς άφησε αυτή η μέρα, φέτος, σίγουρα δεν ήταν γιορτινή· ίσα-ίσα, θα μπορούσε να πει κανείς πως εν μέρει ενίσχυσε την αίσθηση της απώλειας που βιώνουμε εδώ και ένα χρόνο!»

"Το Θέατρο γεννιέται από την ανάγκη και γεννά την ανάγκη. Αποτελεί μια συνύπαρξη κοινωνική, γόνιμη και λυτρωτική"

Οι άνθρωποι, και όχι απλώς αριθμοί, των καλλιτεχνικών σχολών υπερασπίζονται το Θέατρο και εκφράζουν την ανάγκη όλων μας να υπάρχει στη ζωή μας· οι φοιτητές τονίζουν πως «το Θέατρο γεννιέται από την ανάγκη και γεννά την ανάγκη. Αποτελεί μια συνύπαρξη κοινωνική, γόνιμη και λυτρωτική. Γι’ αυτό και το αποζητούμε και θα το αποζητούμε πάντα, πόσο μάλλον σε μια τόσο απάνθρωπη συνθήκη. Η Παγκόσμια ημέρα Θεάτρου, φέτος, λοιπόν, ας είναι μια προτροπή για την υπεράσπισή του, για άμεση επιστροφή σε αυτό».

Οι φοιτητές των καλλιτεχνικών σχολών δεν μένουν αμέτοχοι –όσο και αν θα ήθελαν ίσως κάποιοι- και «συσπειρώνονται» μέσα από το «κίνημα» του openartschools. Το openartschools έχει ως στόχο την προώθηση των κοινών τους διεκδικήσεων, που αφορούν στη διάσωση των «ακρωτηριασμένων» σπουδών τους, που έχουν αλλοτριωθεί μέσα στην πανδημική συνθήκη. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, τους τελευταίους μήνες, έχει πραγματοποιηθεί πληθώρα δράσεων, με στόχο το ΥΠΠΟΑ στο οποίο έχουν σταλεί και οι σχετικές επιστολές γνωστοποίησης των αναγκών τους, να τους ακούσει,να νοιαστεί και να πράξει. Έχοντας πλήρη επίγνωση και συνειδητοποίηση των ειδικών συνθηκών της πανδημίας, υπογραμμίζουν πως δε διεκδικούν μία κάποια προνομιακή μεταχείριση, αλλά προτείνουν ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο, αποσκοπώντας στο άνοιγμα του δεύτερου σπιτιού τους, αυτό των σχολών.

Διεκδικώντας, επίσης, μία συγκεκριμένη απάντηση και την αυτονόητη μέριμνα από το Υπουργείο στο οποίο υπάγονται, έχουν προβεί σε συλλογική/μαζική Αποχή από τις 15/03/2021 εννέα δραματικές σχολές, με σκοπό να ενταθεί η προσπάθεια επικοινωνίας των προβλημάτων αλλά και των αναγκών τους.

Μάλιστα, από τη Δευτέρα 22/03/2021, άλλες δύο δραματικές σχολές καθώς και δύο σχολές χορού έχουν προχωρήσει κι αυτές σε συλλογική/μαζική Αποχή προς διεκδίκηση των κοινών τους αιτημάτων.

Σχολές που συμμετέχουν στη συλλογική αποχή:

Ανώτερη Δραματική Σχολή Αρχή Νέλλης Καρρά

Ανώτερη Δραματική σχολή ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας

Ανώτερη Δραματική Σχολή “δήλος’’ - Δήμητρα Χατούπη

Ανώτερη Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου

Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Δήμου Αγίας Βαρβάρας- Ιάκωβος Καμπανέλλης

Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Ανώτερη Δραματική σχολή του Νέου Ελληνικού Θεάτρου - Γιώργου Αρμένη

Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης- Νότος

Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Ωδείου Αθηνών

Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού «Ραλλού Μάνου»

Ανώτερη Δραματική Σχολή «Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν» (σώμα σπουδαστ@)

Ανώτερη Δραματική Σχολή «Τράγκα» (Α και Β έτος)

Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού «Αριστέα Λίτου»

Οι φοιτητές, παρακάτω, γνωστοποιούν τα αιτήματα της Συλλογικής Αποχής:

1.     Την παραχώρηση κατάλληλων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα, ανοιχτών και κλειστών δημόσιων χώρων και την αδειοδότηση χρήσης ιδιωτικών ανοιχτών και κλειστών χώρων, υπό την εποπτεία του ΥΠΠΟΑ και με τη συγκατάθεση του εκάστοτε ιδιωτικού φορέα/ιδιοκτήτη, για τις σχολές των οποίων οι εγκαταστάσεις δεν πληρούν τις πρόσφατες υγειονομικές προδιαγραφές, με σκοπό την ασφαλή διεξαγωγή προβών και μαθημάτων

2.     Την παροχή ειδικής βεβαίωσης άδειας μετακίνησης, με σκοπό τη δια ζώσης διεξαγωγή μαθημάτων και προβών, σε σπουδάστριες/-στές όλων των ετών και καθηγήτριες/-ές.

3.     Το σχεδιασμό ενός σαφούς χρονικού πλάνου που να επιτρέπει, με βάση τις ανάγκες της κάθε σχολής και σε συνεννόηση με τους σπουδαστές, την αναπλήρωση όσων μηνών/διδακτικών ωρών χάθηκαν την περίοδο του lockdown, την παράταση του ακαδημαϊκού έτους, με την κατ’ εξαίρεση του άρθρου 5 του υπ' αριθμόν 370/1983 - ΦΕΚ 130/Α/22-9-1983 Προεδρικού Διατάγματος για τον Κανονισμό Οργάνωσης και Λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης (Τμήμα Υποκριτικής), δυνατότητα αξιοποίησης μηνών και εντός του νέου διδακτικού έτους, καθώς και τη δυνατότητα επανάληψης του έτους

4.     Την καταβολή του αρχικά συμφωνηθέντος ποσού κατά το χρόνο παράτασης του έτους από τους σπουδαστές και τη χρηματοδότηση της παράτασης από το ΥΠΠΟΑ. Να μην επιβαρυνθούν οι σπουδάστριες/-στες με επιπλέον δίδακτρα πέραν των συμφωνηθέντων

5.     Τη δημιουργία σαφούς σχεδιασμού διεξαγωγής των διπλωματικών εξετάσεων των τελειόφοιτων σπουδαστριών/-στών καθώς και των προαγωγικών εξετάσεων των υπόλοιπων ετών

6.     Την ισότιμη οικονομική ενίσχυση των σπουδαστριών/-στών με εκείνη των φοιτητριών/-ών των ΑΕΙ και ιδιαίτερα εκείνων που δεν σπουδάζουν στον τόπο μόνιμης κατοικίας τους

7.     Την οικονομική ενίσχυση των σχολών μας, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους και να εξασφαλιστούν οι πληρωμές του έμψυχου δυναμικού τους

Τέλος, ακολουθούν εικόνες των δράσεων με έντονο καλλιτεχνικό «άρωμα» αλλά και δυνατά κοινωνικοπολιτικά μηνύματα, ως μια ηχηρή απάντηση των καλλιτεχνών και σπουδαστριών/-στών των καλλιτεχνικών σχολών στο σκληρό πρόσωπο του υπουργείου Πολιτισμού. Μέσα από τις φωτογραφίες και τις δράσεις αυτές οι καλλιτέχνες αφηγούνται την ιστορία τους. Μη κλείσεις τα μάτια και τα αυτιά σου σε αυτήν!

More in Πολιτισμός
Comments