Πώς θα αντιμετωπιστεί η αύξηση της ύφεσης που δημιουργεί η δεύτερη φάση της πανδημίας;

Πώς θα αντιμετωπιστεί η αύξηση της ύφεσης που δημιουργεί η δεύτερη φάση της πανδημίας;

Πώς θα διαμορφωθεί η καθημερινότητα σε αυτή τη νέα ιδιότυπη καραντίνα που επιβάλλεται σταδιακά από την κυβέρνηση; Όλα δείχνουν ότι αυτή η "περίπου καραντίνα" θα είναι πιο δύσκολη από την προηγούμενη για τρεις βασικούς λόγους. Πρώτον γιατί οι αρνητικές οικονομικές συνέπειες που δημιούργησε η πρώτη θα γίνουν ακόμα πιο δραματικές. Δεύτερον το εθνικό σύστημα υγείας θα δεχθεί ακόμα πιο ισχυρή πίεση και τρίτον το ρίσκο για όσους δεν μπορούν να εργαστούν εξ αποστάσεως θα είναι πολύ μεγαλύτερο. Αν σε αυτά προσθέσουμε τον πολλαπλασιασμό του ήδη συσσωρευμένου άγχους των πολιτών από όλα τα παραπάνω τότε θα δούμε να δημιουργούνται συνθήκες μιας πρωτοφανούς γενικευμένης ανασφάλειας σε ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας.
Το ερώτημα που προκύπτει σε αυτό το σημείο είναι αν αυτή η ζοφερή πραγματικότητα μπορεί να αντιμετωπιστεί με τις πολιτικές συνταγές του παρελθόντος ή αν θα χρειαστεί μια νέα, διαφορετική προσέγγιση σε σχέση με εκείνη της κρίσης χρέους της προηγούμενης δεκαετίας.

Η αισιοδοξία που είχε δημιουργηθεί με την ευρωπαϊκή συμφωνία για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας με το πακέτο στήριξης των 750 δις (390 σε επιχορηγήσεις, 360 σε δάνεια) δείχνει να υποχωρεί προς το παρόν καθώς δεν αναμένεται να υπάρξουν εκταμιεύσεις πριν τη συμπλήρωση του πρώτου εξαμήνου του 2021. Αυτό οφείλεται σύμφωνα με πληροφορίες σε δύο λόγους. Πρώτον γιατί δεν είναι έτοιμα τα κείμενα των συμφωνιών καθώς η νομική τεκμηρίωση τους απαιτεί χρονοβόρα επεξεργασία και δεύτερον ότι υπάρχει διχογνωμία μεταξύ κομισιόν και ευρωκοινοβουλίου σχετικά με την μείωση των κονδυλίων από κρίσιμα ευρωπαϊκά προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη ώστε να χρηματοδοτηθεί το πακέτο στήριξης.
Όσον αφορά ειδικά τη χώρα μας μια πρώτη αρνητική εξέλιξη έρχεται από τη μείωση του ποσού του 1,7 δις για τη «δίκαιη μετάβαση» στο μισό σε σχέση με το αρχικό που είχε προβλεφθεί από τη συμφωνία.
Ωστόσο οι υποχρεώσεις επαγγελματιών και επιχειρήσεων τρέχουν και οι ανάγκες των νοικοκυριών γίνονται όλο και πιο πιεστικές ενώ παράλληλα η κυβέρνηση νομοθετεί την οριστική κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας με τον νέο πτωχευτικό κώδικα που θα περιλαμβάνει και τα φυσικά πρόσωπα.

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν δεν υπάρξει πολιτική βούληση για τη στήριξη της κοινωνίας με ένα γενναιόδωρο πακέτο στήριξης της οικονομίας η ύφεση θα γίνεται όλο και βαθύτερη ενώ η ανεργία θα εκτοξευθεί στα επίπεδα της πρώτης μνημονιακής περιόδου. Με δύο λόγια θα χρειαστούν κεϋνσιανές πολιτικές ωστόσο το μεγάλο ερώτημα είναι ποιος θα κληθεί να τις εφαρμόσει με δεδομένο ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αλλοιθωρίζει προς την ατζέντα Πισσαρίδη;

More in Οικονομία
Comments
Πώς θα αντιμετωπιστεί η αύξηση της ύφεσης που δημιουργεί η δεύτερη φάση της πανδημίας;

Πώς θα αντιμετωπιστεί η αύξηση της ύφεσης που δημιουργεί η δεύτερη φάση της πανδημίας;

Πώς θα διαμορφωθεί η καθημερινότητα σε αυτή τη νέα ιδιότυπη καραντίνα που επιβάλλεται σταδιακά από την κυβέρνηση; Όλα δείχνουν ότι αυτή η "περίπου καραντίνα" θα είναι πιο δύσκολη από την προηγούμενη για τρεις βασικούς λόγους. Πρώτον γιατί οι αρνητικές οικονομικές συνέπειες που δημιούργησε η πρώτη θα γίνουν ακόμα πιο δραματικές. Δεύτερον το εθνικό σύστημα υγείας θα δεχθεί ακόμα πιο ισχυρή πίεση και τρίτον το ρίσκο για όσους δεν μπορούν να εργαστούν εξ αποστάσεως θα είναι πολύ μεγαλύτερο. Αν σε αυτά προσθέσουμε τον πολλαπλασιασμό του ήδη συσσωρευμένου άγχους των πολιτών από όλα τα παραπάνω τότε θα δούμε να δημιουργούνται συνθήκες μιας πρωτοφανούς γενικευμένης ανασφάλειας σε ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας.
Το ερώτημα που προκύπτει σε αυτό το σημείο είναι αν αυτή η ζοφερή πραγματικότητα μπορεί να αντιμετωπιστεί με τις πολιτικές συνταγές του παρελθόντος ή αν θα χρειαστεί μια νέα, διαφορετική προσέγγιση σε σχέση με εκείνη της κρίσης χρέους της προηγούμενης δεκαετίας.

Η αισιοδοξία που είχε δημιουργηθεί με την ευρωπαϊκή συμφωνία για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας με το πακέτο στήριξης των 750 δις (390 σε επιχορηγήσεις, 360 σε δάνεια) δείχνει να υποχωρεί προς το παρόν καθώς δεν αναμένεται να υπάρξουν εκταμιεύσεις πριν τη συμπλήρωση του πρώτου εξαμήνου του 2021. Αυτό οφείλεται σύμφωνα με πληροφορίες σε δύο λόγους. Πρώτον γιατί δεν είναι έτοιμα τα κείμενα των συμφωνιών καθώς η νομική τεκμηρίωση τους απαιτεί χρονοβόρα επεξεργασία και δεύτερον ότι υπάρχει διχογνωμία μεταξύ κομισιόν και ευρωκοινοβουλίου σχετικά με την μείωση των κονδυλίων από κρίσιμα ευρωπαϊκά προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη ώστε να χρηματοδοτηθεί το πακέτο στήριξης.
Όσον αφορά ειδικά τη χώρα μας μια πρώτη αρνητική εξέλιξη έρχεται από τη μείωση του ποσού του 1,7 δις για τη «δίκαιη μετάβαση» στο μισό σε σχέση με το αρχικό που είχε προβλεφθεί από τη συμφωνία.
Ωστόσο οι υποχρεώσεις επαγγελματιών και επιχειρήσεων τρέχουν και οι ανάγκες των νοικοκυριών γίνονται όλο και πιο πιεστικές ενώ παράλληλα η κυβέρνηση νομοθετεί την οριστική κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας με τον νέο πτωχευτικό κώδικα που θα περιλαμβάνει και τα φυσικά πρόσωπα.

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν δεν υπάρξει πολιτική βούληση για τη στήριξη της κοινωνίας με ένα γενναιόδωρο πακέτο στήριξης της οικονομίας η ύφεση θα γίνεται όλο και βαθύτερη ενώ η ανεργία θα εκτοξευθεί στα επίπεδα της πρώτης μνημονιακής περιόδου. Με δύο λόγια θα χρειαστούν κεϋνσιανές πολιτικές ωστόσο το μεγάλο ερώτημα είναι ποιος θα κληθεί να τις εφαρμόσει με δεδομένο ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αλλοιθωρίζει προς την ατζέντα Πισσαρίδη;

More in Οικονομία
Comments