Πλατφόρμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως ανάχωμα στην ασυδοσία

Πλατφόρμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως ανάχωμα στην ασυδοσία

Μετά τις σφοδρές αντιδράσεις για την αντισυνταγματική, νυχτερινή τροπολογία της Υπουργού Παιδείας, κας Κεραμέως, με την οποία εξισώνονται τα επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων ΑΕΙ με αυτά αποφοίτων κολεγίων τριετούς φοίτησης, ο Αλ. Τσίπρας έκανε λόγο για «σκανδαλώδη τροπολογία – δώρο» στα ιδιωτικά κολέγια σε βάρος δεκάδων χιλιάδων μηχανικών και οικονομολόγων που είναι απόφοιτοι ΑΕΙ και σε βάρος της δημόσιας Παιδείας. Δικαίως ξεσηκώνεται σύσσωμος ο κόσμος των ΑΕΙ και ζητά απόσυρση της επίμαχης τροπολογίας.

Έστω ότι η ύπαρξη των ιδιωτικών κολλεγίων είναι αναπόφευκτη, ας δούμε τα πράγματα ψύχραιμα και ας εξετάσουμε πιθανές προτάσεις που θα στοχεύουν σε μια διαφανή διαδικασία λειτουργίας τους και δεν θα δημιουργούν αποφοίτους δύο ταχυτήτων. Παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα τμήματα που λειτουργούν στα ιδιωτικά κολλέγια είναι «παραρτήματα» βρετανικών κυρίως πανεπιστημίων, υιοθετούν το μοντέλο της αγοράς για την πρόσβαση σε αυτά και όχι το ισχύον σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια του ΗΒ. Πιο συγκεκριμένα, το ΗΒ διαθέτει την πλατφόρμα Universities and Colleges Admission Services (UCAS), η οποία αποτελεί την κεντρική πλατφόρμα αιτήσεων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κάθε πανεπιστήμιο ορίζει την βαθμολογία για τα τμήματα Α΄ διαλογής και όσοι υποψήφιοι δεν πετύχουν την ορισμένη βαθμολογία, ένα σύστημα διαλογής βάζει τους υποψήφιους σπουδαστές στην κληρωτίδα για τα υπόλοιπα προσφερόμενα τμήματα από τα πανεπιστήμια. Στο ΗΒ οι υποψήφιοι καλούνται να επιλέξουν την επιθυμητή σταδιοδρομία τους πριν την εισαγωγή στα κολλέγια και πανεπιστήμια και ανάλογα να προσπαθήσουν για τη βαθμολογία τους.

Τι από αυτά θα μπορούσε να εφαρμοστεί στη χώρα μας; Από τη μία έχουμε το σύστημα πρόσβασης στα δημόσια ΑΕΙ το οποίο κάθε τόσο αλλάζει και γίνεται περισσότερο βαθμοθηρικό, και από την άλλη ένα πλήρως ασύδοτο ιδιωτικό τομέα παροχής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλά καρτ και αλά «πληρωμή». Η ανισορροπία που δημιουργείται οφείλεται στο έλλειμμα ελέγχου και διαφάνειας στην επιλογή σπουδαστών των ιδιωτικών κολλεγίων. Μια ενοποιημένη πλατφόρμα για τις αιτήσεις εισαγωγής στα ιδιωτικά κολλέγια θα λειτουργούσε ως ανάχωμα στις ορέξεις των ιδιοκτητών τους, αλλά και στο πορτοφόλι των γονιών που αγοράζουν τα πτυχία τους.

Ένα σύστημα με στόχο τον έλεγχο εισαγωγής στα ιδιωτικά κολλέγια θα σταματούσε την πρόσβαση σε αυτά με κριτήριο τις γνωριμίες ή την οικονομική δυνατότητα. Εάν η βάση του 10 είναι απαραίτητη για την πρόσβαση στα δημόσια πανεπιστήμια, τότε γιατί μία αντίστοιχη κοινή βαθμολογία να μην αποτελέσει κριτήριο και για τα ιδιωτικά; Όσοι δε θα διαθέτουν την απαιτούμενη βαθμολογία δεν θα έχουν πρόσβαση σε αυτά. Ενδεχομένως και επιπρόσθετα στη βαθμολογία, θα μπορούν να προσμετρούνται η γνώση ξένων γλωσσών ή άλλα χαρακτηριστικά, ανάλογα και με τη σχολή ενδιαφέροντος.

Καθώς τα ιδιωτικά κολλέγια αυξάνονται, ένα κεντρικό σύστημα επιλογής φοιτητών που θα προσφέρει διαφάνεια, χωρίς να εμποδίζει τα ιδιωτικά κολλέγια να θέτουν και επιπρόσθετους όρους επιλογής, γίνεται επιτακτικό.

More in Παιδεία
Comments
Πλατφόρμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως ανάχωμα στην ασυδοσία

Πλατφόρμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως ανάχωμα στην ασυδοσία

Μετά τις σφοδρές αντιδράσεις για την αντισυνταγματική, νυχτερινή τροπολογία της Υπουργού Παιδείας, κας Κεραμέως, με την οποία εξισώνονται τα επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων ΑΕΙ με αυτά αποφοίτων κολεγίων τριετούς φοίτησης, ο Αλ. Τσίπρας έκανε λόγο για «σκανδαλώδη τροπολογία – δώρο» στα ιδιωτικά κολέγια σε βάρος δεκάδων χιλιάδων μηχανικών και οικονομολόγων που είναι απόφοιτοι ΑΕΙ και σε βάρος της δημόσιας Παιδείας. Δικαίως ξεσηκώνεται σύσσωμος ο κόσμος των ΑΕΙ και ζητά απόσυρση της επίμαχης τροπολογίας.

Έστω ότι η ύπαρξη των ιδιωτικών κολλεγίων είναι αναπόφευκτη, ας δούμε τα πράγματα ψύχραιμα και ας εξετάσουμε πιθανές προτάσεις που θα στοχεύουν σε μια διαφανή διαδικασία λειτουργίας τους και δεν θα δημιουργούν αποφοίτους δύο ταχυτήτων. Παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα τμήματα που λειτουργούν στα ιδιωτικά κολλέγια είναι «παραρτήματα» βρετανικών κυρίως πανεπιστημίων, υιοθετούν το μοντέλο της αγοράς για την πρόσβαση σε αυτά και όχι το ισχύον σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια του ΗΒ. Πιο συγκεκριμένα, το ΗΒ διαθέτει την πλατφόρμα Universities and Colleges Admission Services (UCAS), η οποία αποτελεί την κεντρική πλατφόρμα αιτήσεων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κάθε πανεπιστήμιο ορίζει την βαθμολογία για τα τμήματα Α΄ διαλογής και όσοι υποψήφιοι δεν πετύχουν την ορισμένη βαθμολογία, ένα σύστημα διαλογής βάζει τους υποψήφιους σπουδαστές στην κληρωτίδα για τα υπόλοιπα προσφερόμενα τμήματα από τα πανεπιστήμια. Στο ΗΒ οι υποψήφιοι καλούνται να επιλέξουν την επιθυμητή σταδιοδρομία τους πριν την εισαγωγή στα κολλέγια και πανεπιστήμια και ανάλογα να προσπαθήσουν για τη βαθμολογία τους.

Τι από αυτά θα μπορούσε να εφαρμοστεί στη χώρα μας; Από τη μία έχουμε το σύστημα πρόσβασης στα δημόσια ΑΕΙ το οποίο κάθε τόσο αλλάζει και γίνεται περισσότερο βαθμοθηρικό, και από την άλλη ένα πλήρως ασύδοτο ιδιωτικό τομέα παροχής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλά καρτ και αλά «πληρωμή». Η ανισορροπία που δημιουργείται οφείλεται στο έλλειμμα ελέγχου και διαφάνειας στην επιλογή σπουδαστών των ιδιωτικών κολλεγίων. Μια ενοποιημένη πλατφόρμα για τις αιτήσεις εισαγωγής στα ιδιωτικά κολλέγια θα λειτουργούσε ως ανάχωμα στις ορέξεις των ιδιοκτητών τους, αλλά και στο πορτοφόλι των γονιών που αγοράζουν τα πτυχία τους.

Ένα σύστημα με στόχο τον έλεγχο εισαγωγής στα ιδιωτικά κολλέγια θα σταματούσε την πρόσβαση σε αυτά με κριτήριο τις γνωριμίες ή την οικονομική δυνατότητα. Εάν η βάση του 10 είναι απαραίτητη για την πρόσβαση στα δημόσια πανεπιστήμια, τότε γιατί μία αντίστοιχη κοινή βαθμολογία να μην αποτελέσει κριτήριο και για τα ιδιωτικά; Όσοι δε θα διαθέτουν την απαιτούμενη βαθμολογία δεν θα έχουν πρόσβαση σε αυτά. Ενδεχομένως και επιπρόσθετα στη βαθμολογία, θα μπορούν να προσμετρούνται η γνώση ξένων γλωσσών ή άλλα χαρακτηριστικά, ανάλογα και με τη σχολή ενδιαφέροντος.

Καθώς τα ιδιωτικά κολλέγια αυξάνονται, ένα κεντρικό σύστημα επιλογής φοιτητών που θα προσφέρει διαφάνεια, χωρίς να εμποδίζει τα ιδιωτικά κολλέγια να θέτουν και επιπρόσθετους όρους επιλογής, γίνεται επιτακτικό.

More in Παιδεία
Comments