Ρουσφετοκρατία έναντι κράτους δικαίου

Ρουσφετοκρατία έναντι κράτους δικαίου

Κάπου στο πρώτο έτος των σπουδών μου στο τμήμα της πολιτικής επιστήμης, αν δεν απατώμαι, είχαμε την πρώτη επαφή με το μάθημα του Δικαίου  και στα πλαίσια αυτού διδαχτήκαμε "τί είναι το κράτος δικαίου" το οποίο εφαρμόζεται στην χώρα μας και γενικότερα στην ΕΕ. Με απλά λόγια, αυτό που διδαχθήκαμε είναι πως κράτος δικαίου είναι εκείνο στο οποίο η δύναμη της κρατικής εξουσίας αναπτύσσεται στα πλαίσια δικαϊκών κανόνων – νόμων- ενώ παράλληλα περιορίζεται από αυτούς.

Σε ένα τέτοιο κράτος η υποχρέωση της τήρησης  των νόμων/αποφάσεων που έχουν τεθεί από την νομοθετική εξουσία και εφαρμόζονται από την εκτελεστική είναι καθολική, εφόσον δεν προβλέπονται εξαιρέσεις, ασχέτως αν αυτοί/ες είναι δίκαιες ή άδικες. Αν κάτι είναι δίκαιο ή άδικο θα το κρίνει η δικαστική εξουσία.

Στην Ελλάδα σε θεωρητικό μόνο επίπεδο φαίνεται να εφαρμόζεται η αρχή του κράτους δικαίου. Και λέω σε θεωρητικό γιατί παρά την καθολική εφαρμογή που οφείλουν να έχουν οι νόμοι/αποφάσεις, η εκτελεστική εξουσία του τόπου δεν δείχνει πρόθεση να τους εφαρμόσει καθολικά. Ένα απλό παράδειγμα, είναι να γεγονότα που διαδραματίστηκαν από τον Νοέμβρη έως σήμερα αναφορικά με τους περιορισμούς που έλαβαν χώρα για τον περιορισμό της πανδημίας.

Μιλάω φυσικά για την απαγόρευση τόσο της πορεία του Πολυτεχνείου όσο και της πορείας εις μνήμην του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Σε αυτές τις περιπτώσεις η εκτελεστική εξουσία(κυβέρνηση) και τα όργανά της αποφάσισαν πως αυτές δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν και προέβησαν σε άρση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι για το χρονικό διάστημα που θεώρησαν αναγκαίο. Οι «παραβάτες» της συγκεκριμένης απόφασης παρόλο που έμπρακτα απέδειξαν ότι μπορούν να τηρηθούν μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας και να γίνει μια συμβολική πορεία, και στις 2 περιπτώσεις βρέθηκαν αντιμέτωποι με την (κατ’ εξακολούθηση) αστυνομική βαρβαρότητα και αυθαιρεσία. Αποκόμισαν πέρα από την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους, σε αρκετές περιπτώσεις και σωματικές και υλικές ζημιές καθώς κι προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα.

Πρίν λίγες μέρες, εν έτη 2021 με την πανδημία ακόμα να θερίζει, η Κυβέρνηση αποφάσισε την αναστολή της λειτουργείας των εκκλησιών με σκοπό να αποφευχθεί ο συνωστισμός και η διασπορά του ιού κατά τον εορτασμό των Θεοφανίων. Η Εκκλησία, όπως μας έχει συνηθίσει, λειτούργησε ξανά ως κράτος ένα κράτει αγνοώντας περίτρανα την κυβερνητική εντολή με αποτέλεσμα να έχουμε έναν τεράστιο συνωστισμό μέσα και έξω από τους ναούς. Η κυβέρνηση από την άλλη όχι μόνο δεν αντιτάχθηκε στην εκκλησία, αλλά δεν προέβη ούτε καν στην προσπάθεια.

Επανέρχομαι λοιπόν στο αρχικό μου ισχυρισμό, ότι δηλαδή η Ελλάδα αποτελεί θεωρητικά μόνο ένα κράτος δικαίου, καθώς η εφαρμογή των αποφάσεων της εκτελεστικής εξουσίας και οι συνέπειες από την μη τήρησή  τους δείχνουν πως υπάρχει ξεκάθαρη προτίμηση από πλευράς της κυβέρνησης αγνοώντας πλήρως των όρο καθολικότητα. Δείχνει επίσης, μιας κι ζούμε μέσα στην πανδημία, πως τόσο καιρό η κυβέρνηση πράττει με γνώμονα τον πολιτικό της συμφέρον και όχι την δημόσια υγεία. Πως αλλιώς θα μπορούσε να εξηγήσει κάποιος ότι στις πορείες γίνεται διασπορά αλλά στις εκκλησίες, όπου μεταλαμβάνουν με το ίδιο κουτάλι τόσα άτομα, δεν μεταδίδεται;

Στόχος ,επομένως, της κυβέρνησης δεν είναι να προστατεύσει τους πολίτες αλλά τα πολιτικά της συμφέροντα. Τα δύο μέτρα και δύο σταθμά που βλέπουμε κάνουν ξεκάθαρη την πολική επιλογή, περί εξόντωσης όσων δεν ανήκουν στο εκλογικό της «ποίμνιο». Οι κινήσεις αυτές έχουν ως αποτέλεσμά να βάζουν σε κίνδυνο τόσο τις ζωές μας όσο και την δημοκρατία μας. Τόσο οι δηλώσεις του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη πως ο ιός δεν μεταδίδεται σε εξωτερικούς χώρους όσο και η κυβερνητική αδιαφορία για την δημόσια υγεία την ημέρα των Θεοφανίων και στους εορτασμούς την στον Άγιο Δημήτριο, εκθέτουν την κυβέρνηση μπροστά τους πολίτες, ξεκαθαρίζοντας πως οι μέχρι τώρα κινήσεις γίνονται με πολιτικό και όχι υγειονομικό γνώμονα. Επιπλέον γίνεται κατανοητό πως δεν έχουν εξολοκλήρου «τα ηνία της άμαξας» αλλά είναι υπόλογοι στους "ανωτέρους" τους, αντί να είναι υπόλογοι στον λαό.

Και για να προλάβω και τα κακόβουλα σχόλια, δεν θεωρώ πως θα έπρεπε να δούμε αστυνομική αυθαιρεσία και ξυλοδαρμό των πιστών, αλίμονο. Αντιθέτως δεν θα έπρεπε να έχουμε τέτοια φαινόμενα αστυνομικής βίας πουθενά, ούτε φυσικά σωρεία προστίμων σε άτομα που τηρούν τα μέτρα, σε μια περίοδο που το κάθε ευρώ είναι πολύτιμο. Παρόλα αυτά, θα έπρεπε να είχε μπει η εκκλησία στην θέση της, η οποία είναι υποδεέστερη του κρατικού μηχανισμού εντός ενός κοσμικού κράτους. Από την στιγμή που έδειξε το πραγματικό της πρόσωπο, πως αδιαφορεί για το κράτος, τις αποφάσεις του και τους ανθρώπους και νοιάζεται μόνο για την δύναμή της, η Πολιτεία οφείλει να της αντιταχθεί. Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος δήλωσε σήμερα πως «η Εκκλησία είναι έτοιμη για όλα». Η Πολιτεία πότε θα είναι έτοιμη; Πότε επιτέλους θα ξεφορτωθεί από πάνω της αυτό το Μεσαιωνικό βαρίδι;

Είναι χρέος των πολιτών πλέον να πράξουμε το αυτονόητο και να ζητήσουμε τον πραγματικό διαχωρισμό εκκλησίας-κράτους. Όσο περιμένουμε από πολιτικά κόμματα και κυβερνήσεις να το πράξουν τόσο περισσότερο θα πλήττουμε την Δημοκρατία μας.

Το παρόν άρθρο δεν έχει σκοπό να προσβάλει την θρησκεία/τις θρησκευτικές πεποιθήσεις κανενός και γράφεται με απόλυτο σεβασμό στο Άρθρο 10 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, περί Ελευθερίας σκέψης, συνείδησης και θρησκείας.

More in Covid 19
Comments
Ρουσφετοκρατία έναντι κράτους δικαίου

Ρουσφετοκρατία έναντι κράτους δικαίου

Κάπου στο πρώτο έτος των σπουδών μου στο τμήμα της πολιτικής επιστήμης, αν δεν απατώμαι, είχαμε την πρώτη επαφή με το μάθημα του Δικαίου  και στα πλαίσια αυτού διδαχτήκαμε "τί είναι το κράτος δικαίου" το οποίο εφαρμόζεται στην χώρα μας και γενικότερα στην ΕΕ. Με απλά λόγια, αυτό που διδαχθήκαμε είναι πως κράτος δικαίου είναι εκείνο στο οποίο η δύναμη της κρατικής εξουσίας αναπτύσσεται στα πλαίσια δικαϊκών κανόνων – νόμων- ενώ παράλληλα περιορίζεται από αυτούς.

Σε ένα τέτοιο κράτος η υποχρέωση της τήρησης  των νόμων/αποφάσεων που έχουν τεθεί από την νομοθετική εξουσία και εφαρμόζονται από την εκτελεστική είναι καθολική, εφόσον δεν προβλέπονται εξαιρέσεις, ασχέτως αν αυτοί/ες είναι δίκαιες ή άδικες. Αν κάτι είναι δίκαιο ή άδικο θα το κρίνει η δικαστική εξουσία.

Στην Ελλάδα σε θεωρητικό μόνο επίπεδο φαίνεται να εφαρμόζεται η αρχή του κράτους δικαίου. Και λέω σε θεωρητικό γιατί παρά την καθολική εφαρμογή που οφείλουν να έχουν οι νόμοι/αποφάσεις, η εκτελεστική εξουσία του τόπου δεν δείχνει πρόθεση να τους εφαρμόσει καθολικά. Ένα απλό παράδειγμα, είναι να γεγονότα που διαδραματίστηκαν από τον Νοέμβρη έως σήμερα αναφορικά με τους περιορισμούς που έλαβαν χώρα για τον περιορισμό της πανδημίας.

Μιλάω φυσικά για την απαγόρευση τόσο της πορεία του Πολυτεχνείου όσο και της πορείας εις μνήμην του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Σε αυτές τις περιπτώσεις η εκτελεστική εξουσία(κυβέρνηση) και τα όργανά της αποφάσισαν πως αυτές δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν και προέβησαν σε άρση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι για το χρονικό διάστημα που θεώρησαν αναγκαίο. Οι «παραβάτες» της συγκεκριμένης απόφασης παρόλο που έμπρακτα απέδειξαν ότι μπορούν να τηρηθούν μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας και να γίνει μια συμβολική πορεία, και στις 2 περιπτώσεις βρέθηκαν αντιμέτωποι με την (κατ’ εξακολούθηση) αστυνομική βαρβαρότητα και αυθαιρεσία. Αποκόμισαν πέρα από την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους, σε αρκετές περιπτώσεις και σωματικές και υλικές ζημιές καθώς κι προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα.

Πρίν λίγες μέρες, εν έτη 2021 με την πανδημία ακόμα να θερίζει, η Κυβέρνηση αποφάσισε την αναστολή της λειτουργείας των εκκλησιών με σκοπό να αποφευχθεί ο συνωστισμός και η διασπορά του ιού κατά τον εορτασμό των Θεοφανίων. Η Εκκλησία, όπως μας έχει συνηθίσει, λειτούργησε ξανά ως κράτος ένα κράτει αγνοώντας περίτρανα την κυβερνητική εντολή με αποτέλεσμα να έχουμε έναν τεράστιο συνωστισμό μέσα και έξω από τους ναούς. Η κυβέρνηση από την άλλη όχι μόνο δεν αντιτάχθηκε στην εκκλησία, αλλά δεν προέβη ούτε καν στην προσπάθεια.

Επανέρχομαι λοιπόν στο αρχικό μου ισχυρισμό, ότι δηλαδή η Ελλάδα αποτελεί θεωρητικά μόνο ένα κράτος δικαίου, καθώς η εφαρμογή των αποφάσεων της εκτελεστικής εξουσίας και οι συνέπειες από την μη τήρησή  τους δείχνουν πως υπάρχει ξεκάθαρη προτίμηση από πλευράς της κυβέρνησης αγνοώντας πλήρως των όρο καθολικότητα. Δείχνει επίσης, μιας κι ζούμε μέσα στην πανδημία, πως τόσο καιρό η κυβέρνηση πράττει με γνώμονα τον πολιτικό της συμφέρον και όχι την δημόσια υγεία. Πως αλλιώς θα μπορούσε να εξηγήσει κάποιος ότι στις πορείες γίνεται διασπορά αλλά στις εκκλησίες, όπου μεταλαμβάνουν με το ίδιο κουτάλι τόσα άτομα, δεν μεταδίδεται;

Στόχος ,επομένως, της κυβέρνησης δεν είναι να προστατεύσει τους πολίτες αλλά τα πολιτικά της συμφέροντα. Τα δύο μέτρα και δύο σταθμά που βλέπουμε κάνουν ξεκάθαρη την πολική επιλογή, περί εξόντωσης όσων δεν ανήκουν στο εκλογικό της «ποίμνιο». Οι κινήσεις αυτές έχουν ως αποτέλεσμά να βάζουν σε κίνδυνο τόσο τις ζωές μας όσο και την δημοκρατία μας. Τόσο οι δηλώσεις του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη πως ο ιός δεν μεταδίδεται σε εξωτερικούς χώρους όσο και η κυβερνητική αδιαφορία για την δημόσια υγεία την ημέρα των Θεοφανίων και στους εορτασμούς την στον Άγιο Δημήτριο, εκθέτουν την κυβέρνηση μπροστά τους πολίτες, ξεκαθαρίζοντας πως οι μέχρι τώρα κινήσεις γίνονται με πολιτικό και όχι υγειονομικό γνώμονα. Επιπλέον γίνεται κατανοητό πως δεν έχουν εξολοκλήρου «τα ηνία της άμαξας» αλλά είναι υπόλογοι στους "ανωτέρους" τους, αντί να είναι υπόλογοι στον λαό.

Και για να προλάβω και τα κακόβουλα σχόλια, δεν θεωρώ πως θα έπρεπε να δούμε αστυνομική αυθαιρεσία και ξυλοδαρμό των πιστών, αλίμονο. Αντιθέτως δεν θα έπρεπε να έχουμε τέτοια φαινόμενα αστυνομικής βίας πουθενά, ούτε φυσικά σωρεία προστίμων σε άτομα που τηρούν τα μέτρα, σε μια περίοδο που το κάθε ευρώ είναι πολύτιμο. Παρόλα αυτά, θα έπρεπε να είχε μπει η εκκλησία στην θέση της, η οποία είναι υποδεέστερη του κρατικού μηχανισμού εντός ενός κοσμικού κράτους. Από την στιγμή που έδειξε το πραγματικό της πρόσωπο, πως αδιαφορεί για το κράτος, τις αποφάσεις του και τους ανθρώπους και νοιάζεται μόνο για την δύναμή της, η Πολιτεία οφείλει να της αντιταχθεί. Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος δήλωσε σήμερα πως «η Εκκλησία είναι έτοιμη για όλα». Η Πολιτεία πότε θα είναι έτοιμη; Πότε επιτέλους θα ξεφορτωθεί από πάνω της αυτό το Μεσαιωνικό βαρίδι;

Είναι χρέος των πολιτών πλέον να πράξουμε το αυτονόητο και να ζητήσουμε τον πραγματικό διαχωρισμό εκκλησίας-κράτους. Όσο περιμένουμε από πολιτικά κόμματα και κυβερνήσεις να το πράξουν τόσο περισσότερο θα πλήττουμε την Δημοκρατία μας.

Το παρόν άρθρο δεν έχει σκοπό να προσβάλει την θρησκεία/τις θρησκευτικές πεποιθήσεις κανενός και γράφεται με απόλυτο σεβασμό στο Άρθρο 10 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, περί Ελευθερίας σκέψης, συνείδησης και θρησκείας.

More in Covid 19
Comments