Η δημοσκόπηση της PRORATA, η γρατζουνιά στην κυβέρνηση και η δεξαμενή του ΣΥΡΙΖΑ

Η δημοσκόπηση της PRORATA, η γρατζουνιά στην κυβέρνηση και η δεξαμενή του ΣΥΡΙΖΑ

Η τελευταία δημοσκόπηση της Prorata, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιοποιήθηκαν πριν από μερικές ημέρες, δημιούργησε την πρώτη γρατσουνιά στην –θεωρούμενη- ατσάλινη, επικοινωνιακή πανοπλία της κυβέρνησης. Φυσικά, τα συστημικά ΜΜΕ στάθηκαν στην αποτύπωση της διαφοράς, ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ,  η οποία παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Προσπέρασαν, όμως, τα λεγόμενα ποιοτικά στοιχεία της δημοσκόπησης, τα οποία δείχνουν σαφώς μία μεταστροφή της κοινής γνώμης σε ό,τι αφορά την διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση. Ας τα δούμε ένα ένα:

1.     Στο ερώτημα «Πώς αξιολογείται συνολικά την μέχρι στιγμής διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση» για πρώτη φορά οι αρνητικές γνώμες υπερίσχυσαν των θετικών. Ειδικότερα το 52% αξιολογεί αρνητικά την διαχείριση, ενώ το 47% θετικά. Στις τέσσερις προηγούμενες αντίστοιχες μετρήσεις (η τελευταία τον Μάιο) με το ίδιο ερώτημα οι θετικές κρίσεις ήταν στο 80, 74, 74 και 71% και οι αρνητικές στο 18, 25, 25 και 27%. Δηλαδή από τον Μάιο μέχρι σήμερα οι αρνητικές κρίσεις διπλασιάστηκαν.

2. Ενδιαφέρουσα είναι μία παράμετρος του ίδιου ερωτήματος που αφορά τον τρόπο με τον οποίο ενημερώνονται για την διαχείριση της πανδημίας. Όσοι ενημερώνονται από την τηλεόραση «ΑΡΚΕΤΕΣ ΩΡΕΣ» ή «ΛΙΓΕΣ ΩΡΕΣ» εξακολουθούν να βλέπουν θετικά την διαχείριση της κρίσης σε ποσοστό 64% και 63% (και αρνητικά 36%)! Όσοι δεν βλέπουν «ΚΑΘΟΛΟΥ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ» την αξιολογούν θετικά σε ποσοστό 21% (και αρνητικά 77%)!
Αντίθετα, από όσους ενημερώνονται από τα social media «ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ» θετικήαξιολόγηση δίνουν σε ποσοστό 36% και αρνητικά σε 63%. Ενώ όσοι δεν παρακολουθούν τα social media βάζουν θετικό πρόσημο στην κυβέρνηση σε ποσοστό 53% (και αρνητικό 46%).

3. Στο ερώτημα ατομική VS πολιτική ευθύνη παρατηρείται επίσης μία σημαντική στροφή. Μέχρι και τον Μάιο με συντριπτικά ποσοστά η ατομική ευθύνη υπερτερούσε: 59-27 τον Απρίλιο, 56-29 τον Μάιο, αλλά ξαφνικά 44-51 τον Σεπτέμβριο.Εννοείται ότι η αντιμετώπιση είναι ίδια και με βάση την πηγή ενημέρωσης.

Όσοι ενημερώνονται από την τηλεόραση εξακολουθούν να θεωρούν μεγαλύτερη την ατομική ευθύνη.

4. Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι Θεοχάρης, Καραμανλής και Κεραμέως δεν πρέπει να νιώθουν και πολύ άνετα για το μέλλον τους στην κυβέρνηση. Το άνοιγμα του Τουρισμού, η λειτουργία των ΜΜΜ και το άνοιγμα των Σχολείων κρίνονται ιδιαιτέρως αρνητικά από τους πολίτες σε ποσοστά 60%, 65% και 56% αντίστοιχα. Αντίθετα τα μέτρα για τη λειτουργία των επιχειρήσεων αντιμετωπίζονται θετικά (53%). Ωστόσο, ακόμα και σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, κρίνεται ότι δεν έχει γίνει ότι ήταν δυνατόν εν όψει μιας ευρύτερης κρίσης τους επόμενους μήνες.

5. Μόνο ένας στους 10 πιστεύει ότι η κυβέρνηση άνοιξε την οικονομία χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την δημόσια υγεία. Το 83% θεωρεί ότι η κυβέρνηση άνοιξε την οικονομία αναλαμβάνοντας ένα μικρό ή μεγάλο ρίσκο για την δημόσια υγεία.

6. Με το φάσμα της λιτότητας να ορθώνεται μπροστά μας οι ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ κλιμακώνονταν όλο το διάστημα και κορυφώθηκαν στην τελευταία μέτρηση. Τον Απρίλιο, μέσα στην καραντίνα, οι περισσότεροι έβλεπαν την πανδημία ως μία ασύμμετρη απειλή, για τις επιπτώσεις από την οποία δεν ευθυνόταν κανείς (39%). Η κυβέρνηση (21%) ευθυνόταν λιγότερο και από την… Γερμανία (22%).
Σήμερα, η προοπτική της λιτότητας χρεώνεται ως επι το πλείστον στην κυβέρνηση (38%), ενώ οι ευθύνες της Γερμανίας εξαφανίστηκαν (6%). Αν υπάρχει ένα καμπανάκι για τον ΣΥΡΙΖΑ αυτό έχει να κάνει πως οι δικές τους ευθύνες, ως κομμάτι των προηγούμενων κυβερνήσεων, έχουν μεγαλώσει (από το 10% στο 14%). Η πηγή πληροφόρησης επηρεάζει σαφώς και την παραπάνω εκτίμηση. Από όσους βλέπουν πολύ τηλεόραση κυβερνητικές ευθύνες βλέπει μόλις το 28%.

7. Σε ό,τι αφορά την χρήση μάσκας στα σχολεία το 68% συμφωνεί και το 24% διαφωνεί. Απλώς υπάρχει μία διαφορά που ακουμπάει στο επίπεδο εκπαίδευσης. Οι απόφοιτοι ΑΕΙ συμφωνούν με τη χρήση μάσκας σε ποσοστό 71% (αρνητικό το 21%), ενώ από τους μη αποφοίτους ΑΕΙ τα ποσοστά είναι 57% ΝΑΙ και 33% ΟΧΙ.

(ΔΕΙΤΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΕΔΩ)

Τι σημαίνουν τώρα τα παραπάνω;

Το πρώτο συμπέρασμα είναι πως το αφήγημα της επιτυχημένης διαχείρισης έχει αρχίσει πια να αμφισβητείται ανοιχτά. Ακόμα και από όσους βλέπουν όλη μέρα τα κανάλια του Πέτσα το 36% παραδέχεται ότι η κυβέρνηση δεν τα πάει καλά. Αυτό συνιστά μια ρωγμή που μέχρι σήμερα δεν είχε εμφανιστεί και έχει διπλό αποδέκτη. Και την κυβέρνηση, αλλά και τα συστημικά ΜΜΕ που ενοχλούν την κοινωνία κάνοντας το άσπρο μαύρο.

Το δεύτερο συμπέρασμα είναι πως στα social media γίνεται πολλή και καλή δουλειά στο επίπεδο της αντιπολίτευσης. Ίσως και πολύ καλύτερη από αυτήν που κάνουν οι θεσμικά κατοχυρωμένοι για αυτή την δουλειά. Θα πρέπει ίσως να το δουν και να το αξιοποιήσουν με πιο δυναμικό τρόπο στον ΣΥΡΙΖΑ, αν θέλουν να κερδίσουν δυνάμεις και να μετατρέψουν την δυσαρέσκεια που καταγράφεται στα ποιοτικά χαρακτηριστικά σε δυναμική ψήφου.

Τρίτο συμπέρασμα: Μπορείς να κοροϊδεύεις λίγους για πολύν καιρό, πολλούς για λίγον καιρό, αλλά όχι όλους για πάντα. Αυτό επιβεβαιώνεται για μιαν ακόμη φορά.  Τελικά, ό,τι και να κάνει η TV, η αλήθεια έρχεται στο φώς.

Τέταρτο συμπέρασμα: Δεν ξέρω τι θα γίνει μετά τις τελευταίες αλλαγές προσώπων που έκανε ο Τσίπρας, φαίνεται να είναι στην σωστή κατεύθυνση. Αλλά πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα για να πειστεί ο κόσμος να του δώσει δεύτερη ευκαιρία. Ενώ η εικόνας της κυβέρνησης δείχνει να θολώνει όλο και περισσότερο, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φαίνεται να πείθει ότι ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ.

Αυτό είναι εξαιρετικά κρίσιμο. Στις εκλογές του Ιουλίου όλοι σταθήκαμε στην μεγάλη διαφορά των οκτώ μονάδων, αλλά η διαφορά ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ, σε απόλυτους αριθμούς, ήταν 470.000 άνθρωποι. Δεν είναι λίγοι, αλλά δεν είναι και πολλοί. Ειδικά αν δει κανείς ότι δεν πήγαν να ψηφίσουν 4,2 εκατομμύρια άνθρωποι. Ακόμα κι αν δεν έχουν καθαρίσει οι κατάλογοι, ακόμα κι αν παραμένουν διπλοεγγεγραμένοι, ακόμα κι αν πολλοί είναι κατάκοιτοι, άρρωστοι ή έλειπαν σε διακοπές η αλήθεια είναι ότι τουλάχιστον 3 με 3,5 εκατομμύρια δεν πήγαν να ψηφίσουν γιατί πιστεύουν ότι ΟΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΟΙ. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν καταφέρει να κινητοποιήσει αυτούς, αν δεν καταλάβει ότι αυτοί είναι η δεξαμενή από την οποία πρέπει να πάρει νερό, τότε πολύ δύσκολα θα γυρίσει το παιχνίδι.

More in Πολιτική
Comments
Η δημοσκόπηση της PRORATA, η γρατζουνιά στην κυβέρνηση και η δεξαμενή του ΣΥΡΙΖΑ

Η δημοσκόπηση της PRORATA, η γρατζουνιά στην κυβέρνηση και η δεξαμενή του ΣΥΡΙΖΑ

Η τελευταία δημοσκόπηση της Prorata, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιοποιήθηκαν πριν από μερικές ημέρες, δημιούργησε την πρώτη γρατσουνιά στην –θεωρούμενη- ατσάλινη, επικοινωνιακή πανοπλία της κυβέρνησης. Φυσικά, τα συστημικά ΜΜΕ στάθηκαν στην αποτύπωση της διαφοράς, ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ,  η οποία παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Προσπέρασαν, όμως, τα λεγόμενα ποιοτικά στοιχεία της δημοσκόπησης, τα οποία δείχνουν σαφώς μία μεταστροφή της κοινής γνώμης σε ό,τι αφορά την διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση. Ας τα δούμε ένα ένα:

1.     Στο ερώτημα «Πώς αξιολογείται συνολικά την μέχρι στιγμής διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση» για πρώτη φορά οι αρνητικές γνώμες υπερίσχυσαν των θετικών. Ειδικότερα το 52% αξιολογεί αρνητικά την διαχείριση, ενώ το 47% θετικά. Στις τέσσερις προηγούμενες αντίστοιχες μετρήσεις (η τελευταία τον Μάιο) με το ίδιο ερώτημα οι θετικές κρίσεις ήταν στο 80, 74, 74 και 71% και οι αρνητικές στο 18, 25, 25 και 27%. Δηλαδή από τον Μάιο μέχρι σήμερα οι αρνητικές κρίσεις διπλασιάστηκαν.

2. Ενδιαφέρουσα είναι μία παράμετρος του ίδιου ερωτήματος που αφορά τον τρόπο με τον οποίο ενημερώνονται για την διαχείριση της πανδημίας. Όσοι ενημερώνονται από την τηλεόραση «ΑΡΚΕΤΕΣ ΩΡΕΣ» ή «ΛΙΓΕΣ ΩΡΕΣ» εξακολουθούν να βλέπουν θετικά την διαχείριση της κρίσης σε ποσοστό 64% και 63% (και αρνητικά 36%)! Όσοι δεν βλέπουν «ΚΑΘΟΛΟΥ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ» την αξιολογούν θετικά σε ποσοστό 21% (και αρνητικά 77%)!
Αντίθετα, από όσους ενημερώνονται από τα social media «ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ» θετικήαξιολόγηση δίνουν σε ποσοστό 36% και αρνητικά σε 63%. Ενώ όσοι δεν παρακολουθούν τα social media βάζουν θετικό πρόσημο στην κυβέρνηση σε ποσοστό 53% (και αρνητικό 46%).

3. Στο ερώτημα ατομική VS πολιτική ευθύνη παρατηρείται επίσης μία σημαντική στροφή. Μέχρι και τον Μάιο με συντριπτικά ποσοστά η ατομική ευθύνη υπερτερούσε: 59-27 τον Απρίλιο, 56-29 τον Μάιο, αλλά ξαφνικά 44-51 τον Σεπτέμβριο.Εννοείται ότι η αντιμετώπιση είναι ίδια και με βάση την πηγή ενημέρωσης.

Όσοι ενημερώνονται από την τηλεόραση εξακολουθούν να θεωρούν μεγαλύτερη την ατομική ευθύνη.

4. Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι Θεοχάρης, Καραμανλής και Κεραμέως δεν πρέπει να νιώθουν και πολύ άνετα για το μέλλον τους στην κυβέρνηση. Το άνοιγμα του Τουρισμού, η λειτουργία των ΜΜΜ και το άνοιγμα των Σχολείων κρίνονται ιδιαιτέρως αρνητικά από τους πολίτες σε ποσοστά 60%, 65% και 56% αντίστοιχα. Αντίθετα τα μέτρα για τη λειτουργία των επιχειρήσεων αντιμετωπίζονται θετικά (53%). Ωστόσο, ακόμα και σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, κρίνεται ότι δεν έχει γίνει ότι ήταν δυνατόν εν όψει μιας ευρύτερης κρίσης τους επόμενους μήνες.

5. Μόνο ένας στους 10 πιστεύει ότι η κυβέρνηση άνοιξε την οικονομία χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την δημόσια υγεία. Το 83% θεωρεί ότι η κυβέρνηση άνοιξε την οικονομία αναλαμβάνοντας ένα μικρό ή μεγάλο ρίσκο για την δημόσια υγεία.

6. Με το φάσμα της λιτότητας να ορθώνεται μπροστά μας οι ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ κλιμακώνονταν όλο το διάστημα και κορυφώθηκαν στην τελευταία μέτρηση. Τον Απρίλιο, μέσα στην καραντίνα, οι περισσότεροι έβλεπαν την πανδημία ως μία ασύμμετρη απειλή, για τις επιπτώσεις από την οποία δεν ευθυνόταν κανείς (39%). Η κυβέρνηση (21%) ευθυνόταν λιγότερο και από την… Γερμανία (22%).
Σήμερα, η προοπτική της λιτότητας χρεώνεται ως επι το πλείστον στην κυβέρνηση (38%), ενώ οι ευθύνες της Γερμανίας εξαφανίστηκαν (6%). Αν υπάρχει ένα καμπανάκι για τον ΣΥΡΙΖΑ αυτό έχει να κάνει πως οι δικές τους ευθύνες, ως κομμάτι των προηγούμενων κυβερνήσεων, έχουν μεγαλώσει (από το 10% στο 14%). Η πηγή πληροφόρησης επηρεάζει σαφώς και την παραπάνω εκτίμηση. Από όσους βλέπουν πολύ τηλεόραση κυβερνητικές ευθύνες βλέπει μόλις το 28%.

7. Σε ό,τι αφορά την χρήση μάσκας στα σχολεία το 68% συμφωνεί και το 24% διαφωνεί. Απλώς υπάρχει μία διαφορά που ακουμπάει στο επίπεδο εκπαίδευσης. Οι απόφοιτοι ΑΕΙ συμφωνούν με τη χρήση μάσκας σε ποσοστό 71% (αρνητικό το 21%), ενώ από τους μη αποφοίτους ΑΕΙ τα ποσοστά είναι 57% ΝΑΙ και 33% ΟΧΙ.

(ΔΕΙΤΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΕΔΩ)

Τι σημαίνουν τώρα τα παραπάνω;

Το πρώτο συμπέρασμα είναι πως το αφήγημα της επιτυχημένης διαχείρισης έχει αρχίσει πια να αμφισβητείται ανοιχτά. Ακόμα και από όσους βλέπουν όλη μέρα τα κανάλια του Πέτσα το 36% παραδέχεται ότι η κυβέρνηση δεν τα πάει καλά. Αυτό συνιστά μια ρωγμή που μέχρι σήμερα δεν είχε εμφανιστεί και έχει διπλό αποδέκτη. Και την κυβέρνηση, αλλά και τα συστημικά ΜΜΕ που ενοχλούν την κοινωνία κάνοντας το άσπρο μαύρο.

Το δεύτερο συμπέρασμα είναι πως στα social media γίνεται πολλή και καλή δουλειά στο επίπεδο της αντιπολίτευσης. Ίσως και πολύ καλύτερη από αυτήν που κάνουν οι θεσμικά κατοχυρωμένοι για αυτή την δουλειά. Θα πρέπει ίσως να το δουν και να το αξιοποιήσουν με πιο δυναμικό τρόπο στον ΣΥΡΙΖΑ, αν θέλουν να κερδίσουν δυνάμεις και να μετατρέψουν την δυσαρέσκεια που καταγράφεται στα ποιοτικά χαρακτηριστικά σε δυναμική ψήφου.

Τρίτο συμπέρασμα: Μπορείς να κοροϊδεύεις λίγους για πολύν καιρό, πολλούς για λίγον καιρό, αλλά όχι όλους για πάντα. Αυτό επιβεβαιώνεται για μιαν ακόμη φορά.  Τελικά, ό,τι και να κάνει η TV, η αλήθεια έρχεται στο φώς.

Τέταρτο συμπέρασμα: Δεν ξέρω τι θα γίνει μετά τις τελευταίες αλλαγές προσώπων που έκανε ο Τσίπρας, φαίνεται να είναι στην σωστή κατεύθυνση. Αλλά πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα για να πειστεί ο κόσμος να του δώσει δεύτερη ευκαιρία. Ενώ η εικόνας της κυβέρνησης δείχνει να θολώνει όλο και περισσότερο, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φαίνεται να πείθει ότι ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ.

Αυτό είναι εξαιρετικά κρίσιμο. Στις εκλογές του Ιουλίου όλοι σταθήκαμε στην μεγάλη διαφορά των οκτώ μονάδων, αλλά η διαφορά ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ, σε απόλυτους αριθμούς, ήταν 470.000 άνθρωποι. Δεν είναι λίγοι, αλλά δεν είναι και πολλοί. Ειδικά αν δει κανείς ότι δεν πήγαν να ψηφίσουν 4,2 εκατομμύρια άνθρωποι. Ακόμα κι αν δεν έχουν καθαρίσει οι κατάλογοι, ακόμα κι αν παραμένουν διπλοεγγεγραμένοι, ακόμα κι αν πολλοί είναι κατάκοιτοι, άρρωστοι ή έλειπαν σε διακοπές η αλήθεια είναι ότι τουλάχιστον 3 με 3,5 εκατομμύρια δεν πήγαν να ψηφίσουν γιατί πιστεύουν ότι ΟΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΟΙ. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν καταφέρει να κινητοποιήσει αυτούς, αν δεν καταλάβει ότι αυτοί είναι η δεξαμενή από την οποία πρέπει να πάρει νερό, τότε πολύ δύσκολα θα γυρίσει το παιχνίδι.

More in Πολιτική
Comments